یارقلی یوزپلنگ نر غالب پناهگاه حیات وحش میاندشت که سالهاست تصویرش توسط دوربین های تله ای ثبت شده بود، بعدازظهر روز پنجشنبه مورخ 24 آبان 97 بر اثر برخورد با اتومبیل در شمال این پناهگاه جان سپرد.
این یوزپلنگ از سال 1392 و طی فازهای مختلف پایش جمعیت یوز تا مهرماه امسال، هر سال مقابل دوربین های تله ای حاضر شده بود. در آخرین دوربین گذاری انجمن یوزپلنگ ایرانی در این پناهگاه که از مرداد تا مهرماه سال جاری انجام شد، این یوزپلنگ نر حضور قابل توجهی را در تصاویر به ثبت رساند. سوالی که بین کارشناسان وجود داشت خروج یا عدم خروج این یوزپلنگ از منطقه بود. این تصادف نشان داد که این حیوان در حال عبور از مرز شمالی منطقه بوده است.
بر اساس بررسی های دکتر معماریان، دامپزشک کلینیک بازپروری پردیسان، بر اثر برخورد شدید اتومبیل با یوزپلنگ، مهره های گردن شکسته همچنین آثار شکستگی در مهره 6 کمر، جمجمه و لگن دیده شده است. بر اساس تصاویر موجود از دوبین های تله ای، این اطمینان وجود داشت که سن این حیوان حداقل 6 سال باشد که دکتر دامپزشک سن را 8 سال تخمین زده است. اطلاعات بیشتر در مورد این یوز و آخرین تصاویرش را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

خبر کشته شدن یارقلی هشدارهایی را در پی خود دارد که با از بین رفتن هر یوزپلنگ روز به روز صدای آژیرش برای مسئولین و کارشناسان بلندتر می شود. سرعت از بین رفتن این گونه به وضوح نشان میدهد که بسیار سریعتر از اقدامات در حال انجام، در سراشیبی انقراض قرار دارد. افزایش ذخیره ژنتیکی این گونه طی فرایند تکثیر در اسارت، فعالیت های مداخله گرایانه و حفاظت مستمر از زیستگاه ها از اساسی ترین کارهایی است که بخشی از آنها در دست انجام است ولی سرعت انجامشان بسیار کند است. بنابراین برای افزایش سرعت، به هم افزایی هرچه بیشتر کارشناسان، ریسک پذیری و پشتیبانی همه جانبه سازمان محیط زیست و مدیران نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here